rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Dessutom finns ett problem: Stroppar med utlösning måste vara ihopkopplade så bägge löser ut om en öppnar sig. Är de inte det så är chansen stor att foten i den outlösta stroppen vrids sönder. I alla fall har jag fått det som förklaring till att snowboards inte har utlösningsbindningar, eller inte hade sist jag hade nån som helst koll på den sporten.
Däremot har ju finian Maynard m.fl. experimenterat med nån slags utlösningsmekanism på hängselelinorna, tror det var Eric Beale som skrev att utlösaren räddade prylarna när han vurpade i full spätta i S:tes marie de la mer. Däremot lyckades han få hjärnskakning i den vurpan så…
-
rasmus_w
Medlem18 augusti, 2006 vid 22:53 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?The_Novice wrote:Självdö tror jag knappt den gör, snarare så utvecklar nog Fomulan sin nisch, dvs lättvind och bra vindvinklar. Starboards nya Apollo tex siktar ju på att vara mindre allround och mer lättvindsbräda, kommer det sedan bra segel för det så blir det nog bra, fast jag har lite svårt att tro på att planingsgränsen sänkts med 2 knop som dem påstår. Det skulle ju innebära att man planar vid ca 5 knop = 2.5 m/s och det låter omöjligt…
Inte helt omöjligt i alla fall. Gå till groups.google.com och leta efter mpb (minimum planing board), en bräda som enligt Rick Thomas som tillverkade den skulle plana i fyra knops vind. Han hade gott om udda idéer, grundkonceptet var tydligen att göra en planande bräda som samtidigt var väldigt effektiv i deplacerande farter, och hade extremt låg densitet. Brädan, komplett med fena och stroppar hade densiteten 36 gram per liter. Den behövde inte pumpas upp i planing och när den planade så gick det dubbelt så fort som den verkliga vindhastigheten, 8 knop, om man plattlänsade och ”kryssade” mot den skenbara vinden. -
Glöm inte brädan heller. En 155-litersbräda med överriggad 7.5 är rätt svårkontrollerad oavsett fena. Det är fullt möjligt att den brädan hade varit lättare att kontrollera med ett STÖRRE segel även i den vinden. För den delen, den typen av powersegling är rätt läskig hur som haver men…
Sen ska sägas att en anledning till nervösa wobblande brädor är att folk inte skotar in ordentligt. Jag ser ofta folk segla med seglen halvinskotade och nosen pekandes mot himlen. Klart som fan att brädan känns vild och bångstyrig då.
Ibland byter jag grejor med nån som seglar på det viset och märker alltid samma saker. Inget nedhal, hängseletamparna så långt fram att jag inte kan skota in för fem öre hur mycket jag än försöker och jag tappar höjd som fan. Så snart jag kan brukar jag flytta hängselelinorna 1-2 decimeter bakåt och sen dra en decimeter extra nerhal. Plötsligt blir den ”sjövilda” brädan from som ett lamm, ligger platt mot vattnet och går som ett skott.
-
-
Själv funderar jag på en freewave 86, en viktig anledning för min del är att alla freewaves utom 77:an kommer ha möjlighet till två stroppar bak och det känns som att jag oftast kommer bränna rakt fram med den. Sen kanske en newwave 69 eller så, för att fira att jag är några kilo lättare än jag var för några år sen. 🙂
Plus att när en FW86:an känns stor så känns det som att det antagligen blåser rätt rejält och då kan man lika gärna ha en riktigt liten bräda.
-
Jag hänger på gymmet om det inte blåser. Blåser upp mina tibialis anterior, kör djupa knäböj, cyklar en massa spinning och sånt.
-
Tyvärr är det aldrig en hit att köpa en dräkt utan att ha provat den först. Möjligen med undantag för en 200-kronors från Clas Ohlsson.
-
brutus wrote:Que?
blir ingen vind av en tsunami, däremot en jävla våg. köp en vågsurfbräda.
/språkpolisen
Det borde det allt bli. En Tsunami rör sig med en jäkla fart så om man bara tar sig upp på den och hänger med så lär man ha en skenbar vind som heter duga. -
Oåxen wrote:Faktum är att det med enkel matematik borde vara dubbelt så dyrt att ha dubbelt så mycket brädor/segel. Eller är det jag som är helt körd?
Självklart är det roligare med en Falcon 95 i 15 m/s, men ärligt talat i Sverige skulle det handla om den typen av förhållanden 1 gång av 10. Men nu handlar det om att få igång lite tävlande. Flera jag talat med har sagt att om det handlade om en bräda o två segeldå skulle de kunna tänka sig att tävla.
Att Rasmus snackar om att det är OK med beggade prylar i hårdvind känns väl inte som han har på fötterna. Faan Rasmus du kör ju fortfarande omkring på CLS-brädan du köpte av oss på ”Alpin” för tio år sen. Eller? : )
Visst är två brädor dubbelt så dyrt som en. Grejen är bara att jag tror att den som både friseglar och tävlar antagligen skulle skaffa flera brädor. Grejen med tävlande i materialbegränsade klasser är att nedre vindgränsen alltid blir viktigast, eftersom den typen av race är vad som seglas mest, och det kräver för det mesta en bräda som är lite större än vad man gärna friseglar med.Liksom, de flesta formulaseglare har en mindre bräda för segling i hårda vindar, fast de inte får tävla med den, och samma sak händer nog med slalom 21-seglare eftersom deras slalombräda säkert kommer vara uppåt 80 cm bred för konkurrenskraftens skull. Visst, inte kul i 10-15 m/s men man kan fortfarande segla den.
Okej, många friseglare nöjer sig också med en enda bräda, men då är den i allmänhet nån decimeter smalare eller så, många upplever att man får en roligare bräda om man offrar det där sista i planingsegenskaper.
Man kan förstås ändra maxbredden till t.ex. 70 cm men då får man nog knuffa vindgränsen uppåt lite och det brukar man inte heller vilja.
Vad gäller beggade brädor i hårdvind så är det sånt jag ha hört sägas rätt många gånger: Att ju mer det blåser, desto mer hänger det på seglaren, om brädan bara är tillräckligt liten. Folk har placerat sig hyfsat i världscupslalom på vågprylar när vindarna har varit extremt hårda men jag tvivlar på att nån skulle fixa att placera sig bra med en 80 cm freeride och ett zeroseven i ett lättvindsslalom på elitnivå.
Alltså extrapolerar jag och antar att en freewave skulle ha en hyfsad chans i ett hårdvindsslalom men att en stor freeride inte har det i lättvind.
-
Jompa!
Smäll till på http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9493&sort=1&cat=12&page=1 innan nån annan gör det. Jag tror det är ett kanonpaket för dig att komma igång med! Fast det är den typen av paket som blir sålda innan man hinner fatta vad som hänt…
-
SWE 1 wrote:
(Detta är inte riktigt svar på trådförfattarens frågor men jag måste få säga detta)
Varför denna prylhysteri??? Jag har sagt det förr och säger det igen, för att segla Formula och tävla (om man nu vill det) på hyfsad nivå så det räcker med EN BRÄDA, EN BRA RIGG och EN BRA FENA.//JIMMY
Alltså, det var nån som ville sälja ett kit som råkade innehålla två riggar. Priset var schysst så jag tycker Spray kan slå till om skicket är OK. Visst räcker det med en rigg, men liksom vafan? Inte förstör man väl sin segling för att man råkar äga lite fler prylar? Det som förstör seglingen är det som sitter i skallen. Står man på stranden och velar får man mindre seglat än om man bara slänger på nåt och ger sig ut men vela kan man göra vare sig man har en rigg eller en hel linje från 3.3 till 12.5 och fem brädor.Själv försökte jag en dag i slutet på december härom året segla 9.7 i uppåt 15-20 m/s. Efter att jag gett upp såg jag ett träd knäckas. 9.7 var såklart fel segel man jag hade inget annat segel som gick att rigga.
-
Det finns några surfklubbar i stockholm som erbjuder förvaringsmöjlighet: jbss (surf.to/jbss) i Jakobsberg, TWC (http://www.twc.nu) i tyresö, swk (http://www.swk.se) i erstaviken m.m. Då behöver man bara ta med sig våtdräkten ut när man ska surfa.
Och visst blir det bättre surf om man har bil och kan åka till det bästa stället jämt, men det går att få hyfsad surf ändå. Viktigast tycker jag är att stället funkar hyfsat på sydvästliga vindar eftersom det tycks vara den vanligaste vindriktningen. Sen när det kommer en kanonprognos kan man alltid försöka tigga skjuts av nån ut till nåt bra ställe.
-
Oåxen wrote:Men skrota i så fall Slalom 42 det blir alldeles för dyrt. Näe, kör som tyskarna ”slalom 21” 1 bräda, två segel, 2 fenor och en vindgräns på 5,5 – 15 m/s.
Vanliga segelstorlekar: 7.3 + 9.0 m2Men alltså varför är et där med två brädor så jäkla oöverkomligt? Är det verkligen så himla många som bara äger en bräda? De flesta surfare jag känner verkar ha en hel bunt. Trots allt är det ju mest i svagare vindar som man har stor fördel av en renodlad slalom, ju mer det brallar i desto större chans har man att hävda sig genom att taga det man haver, en 85-liters FSW pluss ett vågsegel gör säkert inte bort sig om man kör slalom i 15 m/s, däremot lär inte en stor freeride ha mycket att sätta emot renodlade slalombrädor i 5-6 m/s.
-
Jester wrote:Men hur vet vi att personen som kommenterar annonsen är seriös??
Hur vet vi nånsin att nån enda människa är seriös?
Oftast kan vi inte veta. Allt vi kan göra är att försöka höra flera åsikter och bedöma själva. Som jag ser det är kommentarerna ett bra sätt att få flera åskiter.
-
Å andra sidan är en del av tjusningen med vindsurfing att utrustningsvalet kan forma upplevelsen så mycket. Jag tycker det är lika mysigt att cruisa fram med lagom drag i seglet och en hand släpandes i vattnet som att Köra toköverriggad och vara tvungen att antingen höjda eller slöra för att känna att jag har kontroll på grejorna. Två olika upplevelser som båda är härliga på sitt sätt. Det är trots allt när man har pungdrag i seglet som man kan höjda rejält och ändå ha fart på brädan och det är likaså då som man kan falla av på en slör utan att känna att man tappar fart och börjar vingla.